Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz!
Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.
Üdvözlettel: Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ez itt az én hazám vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz!
Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.
Üdvözlettel: Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ez itt az én hazám vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz!
Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.
Üdvözlettel: Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ez itt az én hazám vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz!
Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.
Üdvözlettel: Margó
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Ez itt az én hazám vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
![]() |
kategória: Kultúra 2012 december 06, csütörtök - 16:16 | szerző: richpoi.com Címkék: unesco, sólyom, magyar solymászat, solymászat, címkefelhő Hozzászólás: 2
|
Az
emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listáján 11
országgal (Belgium, Csehország, Dél-Korea, Egyesült Arab Emirátusok,
Franciaország, Katar, Mongólia, Marokkó, Spanyolország, Szaúd-Arábia,
Szíria) eddig is szereplő solymászat, mint élő emberi örökség tételei
közé a magyar és az osztrák solymászat hagyománya most közösen
csatlakozott az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete
illetékes kormányközi bizottsága határozata alapján.
A szervezet
négynapos ülése keretében szerdán a matyó hímzés már felkerült az
emberiség szellemi örökségének reprezentatív listájára, így idén két
magyar elemmel gazdagodott a rangos elismerést jelentő, szokásokat és
hagyományokat tartalmazó lista, amelyre idén összesen 36 jelölés adtak
be a tagállamok.
"Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) nagy
örömmel fogadta, hogy a magyar solymászatot mint élő emberi örökség
elemet felvették az emberiség szellemi kulturális örökségének
reprezentatív listájára" - közölte az Emmi sajtó- és kommunikációs
főosztálya csütörtökön. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a
párizsi döntések jelentőségéről szakértők jelenlétében pénteken tart
sajtótájékoztatót Budapesten.
A magyar solymászat sajátos
életformát és közösséget is jelent, amelynek középpontjában a ragadozó
madárral való vadászat áll. Beletartozik a természet szeretete, a
vadászmadarak betanítása, tenyésztése, felnevelése, illetve a
hagyományos solymászati felszerelések elkészítése, használata, a
solymászmúlt hagyományainak ápolása is. A magyar pályázat kiemelte, hogy
a solymászat végigvonul a magyar történelmen, királyok, uralkodók
űzték, és egészen a 17. századig meghatározó szerepe volt, de máig
fennmaradt Magyarországon.
Az UNESCO szellemi kulturális
örökségre vonatkozó listáin négyre bővült a magyar elemek száma. A
mohácsi busójárás 2009 óta szerepel a reprezentatív listán, tavaly pedig
a legjobb megőrzési gyakorlatok regiszterébe bekerült a magyar
táncházmódszer is.
A tagországoknak minden év március 31-ig kell
megtenni jelöléseiket, mellékelni fotókat és egy tízperces filmet is
szükséges, amely bemutatja az adott örökségelemet. A felterjesztést
egyéves értékelési folyamat követi; a magyar kulturális kormányzat 2011
tavaszán terjesztette fel a matyó hímzést és a solymászat hagyományát a
reprezentatív listára.
Az
UNESCO – (angolul: United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization), az Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és
Kulturális Szervezete 1945. november 16-án alakult meg.
Az UNESCO
tevékenységének célja, hogy megteremtse a civilizációk, kultúrák és
emberek közötti, a közös értékek iránti tiszteleten alapuló párbeszédhez
szükséges körülményeket.
A világnak sürgető szüksége van olyan,
az UNESCO küldetésének és tevékenységének fókuszában álló, a
fenntartható fejlődést előtérbe helyező jövőképre, amely magában
foglalja a béke megteremtését, az emberi jogok betartását, a kölcsönös
tiszteletet, a szegénység megszüntetését, a kultúrák közötti párbeszédet
az oktatás, a tudomány, a kultúra és a kommunikáció segítésével.
A solymászatról
A
solymászat a ragadozó madarak idomítása és az idomított ragadozó
madarakkal történő vadászat úgy, hogy az idomított madár szabadon repül
és vad zsákmányt ejt a maga természetes állapotában. Ezenfelül ide
tartozik a ragadozó madarak tenyésztése is. A solymász madara soha nem
válhat házi kedvencé, amelyet a szépsége miatt tartanak a ház elé
kikötve. A solymászat azonban nem csak sólymokkal történő vadászatot
jelent, hisz eredményesen használhatók a különböző sas- , héja- és
ölyvfélék. Hagyományőrző szerepe vitathatatlan.
A legkorábbi
időkből is maradtak fenn bizonyítékok a solymászat létezésére. Legalább
4000 éves múltra tekint vissza. Valahol Belső-Ázsia pusztáin élhetett az
a gyűjtögető-nomád vadász, aki először tartott vadászmadarat. A
felnevelt szelíd madár ösztönének engedelmeskedve vadászni kezdett majd
visszatért az emberhez. Így indult hódító útjára a solymászat.
A magyar solymászat az Árpád-kortól
A
magyar solymászat története valószínűleg a magyar nép kialakulásával
egykorú, hiszen eredetmondánkban Emese ősanyánkat álmában egy sólyom
(turul) termékenyíti meg. (a turulmadár képét valószínűleg az akkoriban
élt kerecsensólyom (Falco Cherrug) egy kivételes nagy változata ihlette)
A honfoglaláskor már egy solymászatot magasan művelő nép jött a
Kárpát-medencébe. Később már számos feljegyzés, írásos emlékmű, dombormű
tanúskodik a Magyarországon virágzó solymászatról. Az újkori solymászat
két legkiemelkedőbb alakja Magyarországon Galántai Lelovich György és
Bástyai Lóránt.
Legrégebbi magyar vonatkozású sólyomábrázolást a
bécsi krónikában találjuk. Álmos herceg, Könyves Kálmán öccse, Csór vára
alatt varjút vágat sólymával. Kétségtelen tehát, hogy 1100 körül a
solymászat már nem volt ismeretlen Magyarországon. Számos adat
bizonyítja az Árpád házi uralkodók kiterjedt solymászatát. II. Endre
1231-ben a nemesség követelésére kénytelen volt megtiltani, hogy a
királyi solymászok nemesi birtokokon vadásszanak, mert a lóhátról űzött
solymászattal jelentős károkat okoztak. Ekkor vált szokássá, hogy a
királyi solymászok az ország különböző részein külön községekbe
települtek. Ezek a telepek kezdetben sólymosok földjének neveztettek,
később tulajdonokká válva, mint Sólymos, Kerecsend, Kelecsény, Szokolya,
Draucz, Dravecz, Darócz, Madaras néven tartották fenn egykori lakosaik
foglalkozásának emlékét.
A solymászat jelentős térhódítását
bizonyítják azok az oklevelekben egyre gyarapodó, a ragadozó madarak
fészkét felölelő birtokrészek, mint pl. Sólymos, Sólyomkő, Sólyomszikla,
amelyek nagyon becsült értékes területek voltak, ahonnan a később
idomításra kerülő sólyomfiókákat szerezték be. Az örökösök gyakran
pereskedtek egy-egy sólyomfészkelő hely birtokáért.
A Magyar Királyság virágkorában
Magyar
László, Nagy Lajos fősolymásza könyvet írt a solymászat tudományáról.
Néhány fennmaradt szemelvény Hicfelt Eberhardus munkáiból ismeretes.
Hogy mi lett a sorsa Magyar László solymászati kéziratának, nem tudjuk.
Valószínű, hogy a Nagy Lajos korát követő zavaros idők folyamán megszűnt
a solymászati iskola, s ezzel a kézirat jelentősége is. A solymászati
tankönyv elkallódott. Szerencsére a szomszédos fejedelmi udvar
fősolymásza tollforgató ember volt, s megőrizte nemcsak emlékét, hanem
töredék szövegét is. Ennek az eddigi egyetlen magyar solymászati
munkának.
Mátyás király korából származó három solymászköltemény szerzője nem kisebb ember, mint Janus Pannonius. Költeményeiből megtudjuk, hogy milyen vadfajokra solymásztak akkoriban. A nyulat mindhárom költemény említi, tehát egyik leggyakoribb zsákmány lehetett. A madarak közül galambon és vadrécén kívül valószínűleg egyéb fajokra is vadásztak, de a költő nem említi azokat. A királyi udvartartáson kívül az udvarházakban is kedvelt szórakozás volt a solymászat. E nélkül aligha gondolhattak volna arra az erdélyiek, hogy Beatrix esküvőjén solymászmadarakkal kedveskedjenek a királynénak.
Arról, hogy az
uralkodó és a kiváltságos osztályon kívül mily mértékben volt elterjedve
Magyarországon a solymászat, alig tudunk valamit. Nem közömbös azonban
az a tény, hogy az 1504. évi XVIII. tc. kimondja, parasztoknak vadászni
és madarászni tilos. A solymászat szó helyébe hova- tovább mindinkább
madarászat szó lép, ezért a történelmi adatok között a madarászat
megjelölés majdnem kizárólagos solymászatot jelent.
Mohács után
A mohácsi vész után megszűnt a magyar udvartartás és ezzel együtt az udvari solymászat is. A Hasburg-házból való uralkodók közül számosan hódoltak a solymászatnak. Ezek solymásztanyája a Bécs melletti hírneves Laxenburgi kastély volt. Nyugat-Magyarország területéről számos magas rangú hivatalnok és előkelő főúr tartózkodott az udvarban, akik minél eredményesebben igyekeztek résztvenni a híres Laxenburgi solymászünnepségeken. A Bécsben székelő magyar király alá tartozó területeken ennek következtében fellendült a solymászat.
Minden úri háznak megvolt a maga fizetett madarásza. A magyar solymászmadarakat csakhamar európai hírre tettek szert. A XVI. században Belgiumtól Törökországig mindenhol ismerték a magyar rárókat, sólymokat és karvalyokat. Uralkodók, hercegek és basák keresve keresték az alkalmat, hogy magyar solymászmadarakat szerezzenek. A Magyar főúri családok egymás között is cserélték idomított ragadozó madarakat. A felvidékiek szállították a rárókat, a dunántúliak a karvalyokat és ölyveket.
A
török uralom alatt három részre tagolt országban Erdélynek egészen
különleges szerep jutott a magyar solymászat történetében. Erdély
különféle hízelkedéssekkel kényszerült a török udvar kegyét biztosítani.
Ilyen kedveskedés volt a betanított sólyom-ajándék, amelyből hovatovább
rendszeres adó lett falcomagium néven. A sólymok beszerzésével és
tanításával foglalkozó solymászoknak teljes adómentességet
biztosított. Az erdélyi fejedelemnek nemcsak ezt a kényszersolymászatot
űzték. Maguk is kedvvel solymásztak. Báthory Gáborról tudjuk, hogy
gyönyörűségét lelte a solymászatban. 1610-ben címert adományozott
Madarász Péternek, aki a Görgényhez tartozó Felsőorosziban idomította
madarait.
17-18. század
Rákócziak
is szívesen solymásztak. I. Rákóczi Györgynek jelentették 1639-ban,
hogy a krakkói vajdának egy pár rárót küldtek. II. Rákóczi Ferenc
ugyancsak örömét lelte a solymászatban. Bizonyosság erre a XVII. század
eleji kép, amely az Eperjes környéki Sárvár melletti solymászatról
készült. Szathmáry Király Ádám, II. Rákóczi Ferenc íródeákjának 1711.
évben kezdődő emlékirataiból tudjuk, hogy a fejedelem franciaországi
tartózkodása idején Clunyban ebéd után XIV. Lajos kíséretében a mezőre
ment az " holott is a felséges király rárókkal, sólymokkal,
kerecsenekkel, ölyvökkel és agarakkal fogdostatott nyulakat, fácánokat
és egyéb madarakat".
Nevezetes ez a feljegyzés azért is, mert ez
az egyetlen forrás, mely a kerecsent, mint solymászmadarat említi.
Feltűnő, hogy az akkori idők egyik legjellegzetesebb solymászmadárnak, a
karvalynak a neve hiányzik a felsorolásból. A lőfegyverek
tökéletesedésével a solymászat veszített jelentőségéből.
Pray
György neves jezsuita kutatón, élete első művét a solymászat témaköréből
írta. A kétrészes, kisalakú 54 oldalas könyv 1749-ben jelent meg
Nagyszombaton, a kor szokásainak megfelelően latinul, verses
tanköltemény formájában, Hexameterekben. A könyv érdekessége, hogy kis
példányszámban és szerző neve megjelölése nélkül nyomtatták ki. Ez a
könyv jelenleg fordítás alatt van.
A 20. századi újjászületés
Másfélszázados
szünetelés után indult meg ismét a solymászat Magyarországon.
Odescalchí Zoárd 1901-ben Radclyffe hercegtől nyolc betanított
vándorsólymot hozott Tuzsérra, szabolcs -megyei birtokára. Főleg
foglyokra vadásztak, melyekből 1902-ben háromszáznál többet
zsákmányoltak. A tuzséri solymásztelep az első világháború alatt
megszűnt. Lakatos Károly említi 1910-ben, hogy Szegeden solymásztelep
működött. Legszívesebben rárót idomítottak.
A hazai solymászat
újraéledése az 1930-as években kezdődött, amikor Gödöllőre az Udvari
vadászati Hivatalhoz egy indiai solymászmester vezetésével három
muzulmán solymász érkezett. Hamarosan népszerűvé váltak a
szervezett solymászatok és magánszemélyek is elkezdtek foglalkozni a
solymászattal. Bástyai Lóránt és Lelovich György voltak a 30-as években
az újraéledt hazai solymászat úttörői. 1937-ben megalakult a Magyar
Solymász Egylet, melynek elnöke Nemeskéri Kiss Géza, titkára Nádler
Herbert és solymászmestere Bástyai Lóránt volt. Lelovich György, az
újkori hazai solymászat legnagyobb egyénisége, szintén az alapító tagok
között volt. Az ismét virágzásnak induló hazai solymászatot tönkre tette a háború.
1945
nyarán megalakult a Magyar Solymászok Vadásztársasága Bástyai
Lóránd elnökletével. A titkári és vadászmesteri teendőket Lelovich
György látta el. Az 50-es évek elején a hazai solymászat új szervezete a
MAVOSZ Solymász Szakosztálya lett. Erre az időszakra tehető az újkori
hivatásos solymászok megjelenése a magyar mezőgazdaságban. Fő feladatuk a
halastavak védelme volt, a halpusztító gémekkel szemben. Ez a fajta
solymászat egyedülálló volt akkor Európában, hiszen felelevenítette a
középkori solymászat legklasszikusabb és legnehezebb formáját,
a gémpedzést. Különösen kiváló eredményeket ért el Lelovich György,
aki teljesítményével a modern európai solymászat élvonalába emelte a
magyar solymászatot.
Kapcsolódó cikkekEurovíziós Dalfesztivál - Horvát szám a szellemi örökség jegyében
Felkerült a matyó hímzés az UNESCO szellemi kulturális örökség listájára
Az UNESCO lett a Fölszállott a páva védnöke
Magyar kisdiák is díjat kapott Kiotóban
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!