Honismeret: A jövő nyugdíja

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Kibelezett nyugdíjszámlák: nem ezt ígérték
Zsiborás Gergő, 2013. január 17., 06:48

Az a pénztártag, aki átlép az állami rendszerbe, valamennyi megtakarítását magával hozza - mondta bő két éve a gazdasági miniszter. Az erőforrás-minisztérium ma már viszont azt mondja, az átlépő tagok lemondtak a számlájukon kezelt vagyonnal szembeni követelésekről. Egyéni számlák abban a formában nem lesznek, ahogy a kormány ígérte. A nyugdíjrendszerből 900 milliárd helyett 3000 milliárd forint hiányzik. Elakadt a nyugdíjreform.

 

Nyugdíjreform: hátraarc
2010 november végén Matolcsy György azt mondta a nyugdíjreform első felvonásának nyitányaként, hogy aki visszatér az állami nyugdíjrendszerbe, "az csak nyerhet". "Az a pénztártag, aki átlép az állami rendszerbe, valamennyi megtakarítását magával hozza, ezt az egyéni számláján írja jóvá az állam" - ezt is ugyanaznap mondta a gazdasági miniszter.
Nehezebb dolgunk volt azonban mostanság, amikor nemcsak arról érdeklődtünk, hogy mi újság az egyéni számlákkal, hanem hogy mi lesz az egykor a magánnyugdíjpénztáraknál kezelt vagyonelemek jóváírásával. Az sem volt egyértelmű, melyik szaktárcához forduljunk, ez amúgy nemcsak nekünk okozott fejfájást. Végül az Emberi Erőforrások Minisztériumától (egészen pontosan a Szociális, Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárságtól) egészen egyszerűen azt a választ kaptuk, hogy az állami nyugdíjrendszerbe történő "visszalépéssel, a tagsági jogviszony megszűnésével, a tag követelése is megszűnt a számlán nyilvántartott összeggel szemben".

Ez aztán a fordulat.

Elhalt nyugdíjreform
Mikor? Mi történt? Nyugdíjvagyon*
(forint)
2010. október 25. Utat nyitnak a magánnyugdíjpénztárak felszámolásának: felfüggesztik a tagdíjakat, elfogadják a "pénztárválasztás szabadságáról" szóló törvényjavaslatot (egy nap alatt), a benyújtó: Selmeczi Gabriella. 3000 milliárd
2010. november 2. A pályakezdőknek nem kötelező magánnyugdíjpénztárat választaniuk. 3000 milliárd
2010. november 24.
Rosszabb kilátások, konzervatív tervezés - az elmúlt két hét termése

A kormány elfogadja az állami rendszerbe való átlépés szabályait: Matolcsy György bejelenti, egyéni nyugdíjszámlán írják jóvá a befizetéseket. "Minden átlépő nyer" - mondja a miniszter. 3000 milliárd
2011. január 31. A tagok eddig dönthetnek, hogy az állami vagy a magánnyugdíjpénztári rendszert választják-e. Döntésüket abban a tudatban hozzák meg, hogy amennyiben nem az állami nyugdíjrendszert választják, onnan "kiszerződnek", s az oda fizetett járulékért cserébe járadékot nem kapnak. 3000 milliárd
2011. augusztus vége Az Alkotmánybíróság kétszer is nekifut a pénztártörvénynek, de nem hoz döntést. A tét, hogy az államnak kell-e nyugdíjat fizetnie a magánnyugdíjpénztár-tagoknak. 2945,5 milliárd
2011. október 16. Rogán Antal javaslatot tesz a szociális hozzájárulási adó bevezetésére, aminek része a munkáltatói tb-járulék. A cél, hogy a járadékfizetési kötelezettség alól kibújhasson a kormányzat. 1150 milliárd
2011. december 16.
Orbán Viktor - a kommunikációs fordulat már megtörtént

 

 

Orbán Viktor bejelenti, a magánpénztárnál maradt tagok is kaphatnak állami nyugdíjat. Úgy tudjuk, információk szivárogtak ki az Alkotmánybíróságról, a testület alkotmányellenesnek mondta volna ki azt, hogy a valójában járulékot fizető tagok nem kapnak járadékot az államtól befizetéseik után. A 10%-os nyugdíjjárulékot innentől örökre az államhoz irányítják. "Örömmel fogadjuk őket" - mondja a megmaradt pénztártagokról a kormányfő. 785 milliárd
2011. december 28.
Alkotmánybíróság

Az Ab újfent megkerüli rendkívüli ülésén a nyugdíjkérdést, de az a kormány bejelentése miatt már tárgytalan. A pénztártagoknak 11 hónappal ezelőtt kellett dönteniük annak tudatában, hogy nem kapnak állami nyugdíjat, ha pénztáruknál maradnak. 712 milliárd
2012. július 30. „A nyugdíjtörvény 2012. július 16-án elfogadott módosításának lényege, hogy nem változik a nyugdíjrendszer. A nyugdíj-jogosultsági és kiszámítási szabályok is a jelenlegiek maradnak” (EMMI) 673,5 milliárd **
2013. január 16. "A visszalépéssel, a tagsági jogviszony megszűnésével, a tag követelése is megszűnt a számlán nyilvántartott összeggel szemben" (EMMI) ?

* Pénztári összesítés, 2011 júniustól a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap (NYACSA) adatai.
** A NYACSA adatait legutóbb tavaly október 31-én frissítették.



Nem erről volt szó


Holott a 2010 őszi törvénykezési hajrá még arról szólt, hogy Magyarországon is egyéni nyugdíjszámlák lesznek, és a nyugdíjrendszer az ún. svéd nyugdíjmodell irányába fog tolódni. Vagyis mindenki rendelkezni fog egy virtuális nyugdíjszámlával, ahol nyomon követheti a befizetéseit, és ahol jóváírják a magánpénztárban tartott pénzét is. Vagyis ez a vagyon nem vész el, a tagi befizetés megmarad. Erről 2010. november 24-én maga Matolcsy György beszélt (lásd táblázatunkat fent). Rossz hírünk van, ez nem teljesen így lesz ugyanis. Mint azt az erőforrás-minisztériumtól megtudtuk, a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer nem változik. "A visszalépett pénztártagok nyugdíját úgy kell megállapítani, mintha a biztosítási jogviszonyuk teljes tartama alatt nyugdíjjárulékot fizettek volna, vagyis nem lettek volna magánnyugdíjpénztár tagok" - válaszolták a szaktárca sajtóosztályán az erre vonatkozó kérdésünkre.

Nyugdíjreform: előre vagy hátra?
Nyugdíjreform: előre vagy hátra? Orbán Viktor és Matolcsy György. Fotó: archív/kormany.hu



A cinikus módon a "pénztárválasztás szabadsága" címet viselő törvény megteremtette a lehetőséget 2010 végén arra, hogy a több mint 3 millió tag "visszaléphessen" az állami nyugdíjrendszerbe. A törvényalkotó "szelíd" kényszert alkalmazott, egyrészt, aki nem tett semmit, az visszakerült a tb-be, aki maradni akart a pénztáránál, annak ezt külön jeleznie kellett a nyugdíjfolyósítónál. Másrészt a tagság ekkor úgy tudta, aki marad a magánpénztárnál, az bukja az állami nyugdíjat (ezt jóval később módosította a kormányzat). A kormány ekkor hangoztatta, a magánpénztáraknál felhalmozott vagyonokat az állami rendszerben jóváírja (ezzel indokolták az egyéni számlák bevezetését), vagyis ezzel szemben az egykori tagok "követeléssel élhetnek" majd (tehát pl.: nyugdíj formájában megkapják). A szaktárca most meglehetősen egyértelműen válaszolt az erre vonatkozó kérdésünkre: "a visszalépéssel, a tagsági jogviszony megszűnésével, a tag követelése is megszűnt a számlán nyilvántartott összeggel szemben". Vagyis volt, nincs.

Kibelezett nyugdíjszámlák

 

.

Egyéni nyugdíjszámlák ugyanakkor lesznek. Erről Soltész Miklós beszélt 2012 végén a két ünnep között. A nyugdíjreform lendülete azonban már korántsem mérhető a kormányváltás utáni első évhez. A magánnyugdíjpénztárak adatai már átkerültek az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatósághoz (ONYF). Érthetetlen, miért kellett ezzel a döntéssel ennyit várni, az adatok eddig a pénzügyi felügyeletnél parkoltak. Úgy tudjuk, a késlekedés hátterében az áll, hogy az egyéni számlák kialakítását magának akarta a PSZÁF és az adóhatóság is. Végül egy harmadik lett a befutó. De nézzük meg közelebbről, mit is takar az "egyéni nyugdíjszámla"?

Az egyéni számla a társadalombiztosítási nyugellátási rendszer nyilvántartásainak csak egyik eleme - tudtuk meg a szaktárcától. Ezek tulajdonképpen "várományszámlák" lesznek, vagyis az ONYF Informatikai Igazgatósága azontúl, hogy átveszi a PSZÁF-tól az egykori pénztártagok lezárt pénzügyi egyenlegét, itt tartja majd számon a várományi adatokat (szolgálati idő, kereset), amelyek alapján aztán majd megállapítják később a nyugdíjakat. Mint a tárca válaszaiból kitűnik, egyelőre nincs szó a nyugdíj-indexálási szabályok megváltoztatásáról (holott eredetileg úgy tudtuk, az egyéni számlák kialakítása ehhez kapcsolódik). A korábbi ígéretekhez képest úgy tűnik, "kibelezett" nyugdíjszámlákat kapnak az egykori pénztártagok, mert bár az ONYF átveszi a PSZÁF-tól a pénztári záróegyenlegeket, ez mit sem jelent majd a nyugdíjak megállapításánál.

Pinpongozott egyet a két szaktárca
Szerettük volna megtudni, hogy svédül vagy németül beszél-e majd az egyéni számlás nyugdíjrendszer. Korábban a kormányhoz közel állónak mondott Századvég készített tanulmányt a skandináv modellről, amit a szakmai berkekben úgy tartottak számon, mint az új nyugdíjrendszer alapját. Később az NGM készített egy "baby boom" tanulmányt, amiből azt lehetett kiolvasni, a kormány inkább a német pontrendszer bevezetését preferálhatja. Az Erőforrás Minisztérium első körben az ezt firtató kérdésünkre nem reagált, majd a nemzetgazdasági tárcához irányítottak minket. Ők kisebb gondolkodás után azt mondták, e tárgyban az EMMI tud segítségünkre lenni. A szaktárca cikkünk megjelenéséig nem válaszolt kérdéseinkre, hogy várható-e a nyugdíjrendszer átalakítása az egyéni számlák megteremtése után. A témát természetesen nem hagyjuk annyiban, ezzel egy külön cikkben fogunk később  foglalkozni. Reméljük addig az is kiderül, hogy milyen irányba alakítják át a - kormányzati szinten meglehetősen gazdátlannak tűnő - nyugdíjrendszert a kormány


Adategyeztetést kezd a minisztérium az 1955-59 között születettekkel
A várományszámlákhoz az adatok teljes körű feldolgozása, digitalizálása érdekében az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság jelentős fejlesztést hajt végre - tudtuk meg a minisztériumtól. Ennek részeként a korábbi évtizedekben különböző adathordozókon meglévő adatállományt digitalizálják, s ez évben az 1955-1959 között született személyekkel adategyeztetést is kezdeményeznek, hogy a korszerű adatbázisba egyeztetett, lezárt adatok kerüljenek. Kétévente újabb öt születési évjáratot átfogó korcsoportnál végzik az egyeztetést, amelynek eredményeként a tisztázott adatokból jelentősen rövidebb idő alatt lesz lehetséges a nyugdíj megállapítása.

 

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Egyed Józsefné üzente 9 éve

Hiába reménykedtünk: csak ennyi lesz a nyugdíjemelés jövőre

Pénzcentrum/MTI
2014. október 28. kedd 17:01

Twitter
Facebook
Google
E-mail
Nyomtatás

A korábban kiszivárgott 2,5 százalékkal szemben ma kiderült, hogy csak 2,2 százalékkal emelkednek jövőre a nyugdíjak.
Készülj fel a jövő kihívásaira: mutatjuk, hogy érdemes elkezdeni.
hirdetés

Jövőre 2,2 százalékkal emelkednek a nyugdíjak - jelentette be az emberi erőforrások minisztere keddi budapesti sajtótájékoztatóján (ez egyébként azt is jelenti, hogy a kormány 2,2 százalékos éves átlagos inflációval kalkulál jövőre).

Balog Zoltán elmondta: az emelés majdnem hárommillió embert érint. Hozzátette azt is: 1,7 millió öregségi nyugdíjas számíthat

2400 forinttal többre.

A baleseti járadék a nyugdíjjal megegyező mértékben emelkedik - közölte a miniszter.

Szeptemberben még ennél magasabb emelésre lehetett számítani. Akkor - lapinformációk szerint - 2,5 százalékos emelés (és infláció) volt kilátásban, ez átlagosan némileg többet, 2825 forintot jelentett volna.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 11 éve

Nagyon régóta kritikátlan aluliak.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

A kormány tudomást sem vesz a közelgő nyugdíj-katasztrófáról
Zsiborás Gergő, 2013. február 01., 06:47 Privátbankár.hu

Hiába ígérte Matolcsy György, hogy két lábra állítja a nyugdíjkasszát, ez 2012-ben (sem) sikerült. Miközben Magyarország az EU-átlagnál gyorsabban öregszik, nincs igazi válasza a gazdaságpolitikának a nyugdíjkérdésre. A látszatmegoldások helyét hamarosan a fájdalmas valóság veheti át.

Ki emlékszik már arra, amikor 2011 novemberében a kormányszóvivő arról beszélt, államférfi betartja, amit ígért? Egy korábbi nagyobb összeállításunkban azzal foglalkoztunk, mi lett a kormány egyéni nyugdíjszámlákkal kapcsolatos ígéretével: mint kiderítettük, tulajdonképpen az ígéretet csak "technikailag" teljesíti a kormány, a korábban a magánnyugdíjpénztáraknál felhalmozott összegeket jóváírják majd ugyan az egyéni nyugdíjszámlákon, de ez tulajdonképpen nem jelent semmit.

Most arra voltunk kíváncsiak, hogy az egyéni számlák kialakítását követi-e a nyugdíjrendszer átfogóbb reformja, például az indexálási szabályok újragondolása?

Megbillent a nyugdíjkassza

De előtte nézzük meg, hogyan is "teljesített' 2012-ben a nyugdíjkassza. Matolcsy György azt ígérte még 2011 végén, hogy 2012-ben már "két lábra állítják" a Nyugdíjbiztosítási Alapot: vagyis a bevételek összege pontosan meg fog egyezni majd a kiadások összegével. Nos, a bravúr nem jött össze, a kasszát nem sikerült "zárni".

A társadalombiztosítási alapok hiánya tavaly ugyanis több mint háromszor akkora lett, mint az előirányzat. Ide tartozik a Nyugdíjbiztosítási Alap (vagyis a nyugdíjkassza) és az Egészségbiztosítási Alap (E-alap). A 2012. évet az nyugdíjkassza az előirányzott nullszaldóval szemben 70,8 milliárd forint hiánnyal zárta, miközben a megelőző évben az alap hiánya csak 0,2 milliárd forint volt. A nyugdíjkassza kiadásai annak ellenére haladták meg a bevételeket, hogy azok az előirányzatnál jobban teljesültek.

A Nyugdíjbiztosítási Alap bevételei 2012-ben
(milliárd forint) Tétel Tényadat Többlet/hiány*
Szoc. hozzájár. adó
+ járulékok 2595,9 +10,9
Költségvetés 101,5 0
Egyéb járulékok
+hozzájárulások** 42,6 +4,8
Összesen 2765,5 +15,9

* az előirányzathoz képest
** korkedvezmény-biztosítási járulék, Nemzeti Foglalkoztatási Alapból származó megtérítés, egyszerűsített foglalkoztatás utáni közteher-befizetés (forrás: NGM)


A Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai 2012-ben
(milliárd forint) Tétel Tényadat Többlet/hiány
Nyugdíj 2643,2 88,2
rokkantsági és
rehabilitációs ellátások* 158,8 0
Nemzeti Család- és Szociálpolitikai
Alapnak átadott
17,7 0
Működési kiadások 12,1 1
Összesen 2836,3 + 86,7

* Átutalva az E-Alap részére (korábban a nyugdíjkasszát terhelte ez a tétel is). Forrás: NGM


Nyugellátásra végül 88,2 milliárddal kellett többet költeni tavaly, ennek egyik oka, hogy a kormány - ezt az ígéretét betartva - visszamenőleg megemelte az ellátmányokat, hiszen az infláció a vártnál magasabban alakult (így összességében 5,9%-kal kellett emelni a nyugdíjakat 2012-ben). A másik ok pedig, hogy a nőknek 40 év jogosultsági idő alapján járó nyugdíjat igénybe vevők létszáma a tervezettnél jóval gyorsabban nőtt. Mindez az NGM államháztartási jelentéséből derül ki.

Nagy gond van a háttérben

Ezek után térjünk vissza a nyugdíjreform ügyéhez. Jelen állás szerint tehát a nyugdíjak értékét a kormány meg tudta őrizni, ehhez viszont fel kellett áldozni a kassza "bezárását". A háttérben ugyanakkor a legnagyobb gond, hogy a kormány olyan reformot nem vezetett be, amivel hosszú távon biztosítani tudná, hogy az alap bevételi és kiadási oldala hosszú távon egyensúlyban maradjon. Mint láttuk, erre az egyéni számlák bevezetése sem jelent megoldást.

Arra már az Emberi Erőforrások Minisztériumánál (EMMI) kellett a válaszokat keresnünk, hogy tervezi-e a kormány a nyugdíjrendszer átalakulását a reform keretében, hogy a rendszer meg tudjon felelni a demográfiai változásokból eredő kihívásoknak. Nos, egy hónapnyi várakozás után meglehetősen semmitmondó válasszal lepett meg minket a szaktárca sajtóosztálya.

A nyugdíjak adómentesek maradtak - de nem a törvénymódosítás miatt

Ezek szerint a kormány már megváltoztatta az indexálás szabályait 2012 nyarán úgy, hogy az 1997-es nyugdíjtörvény értelmében ne kelljen ez év január 1-től a bruttó bérek után számítani az ellátmányt. A törvényjavaslatot az EMMI nyújtotta be, azzal az érveléssel, hogy a 97-es törvény "felvetette a nyugdíjak megadóztatásának lehetőségét". A szaktárca ugyanakkor megfeledkezett róla, hogy az szja-törvény 1. mellékletében egyértelműen le van írva, hogy a szociális juttatások közül a nyugdíj adómentes. A törvénymódosítás az alacsonyabb keresetűeknek nem kedvez, főleg ha szolgálati idejük hosszú. Akik 40 évnél kevesebbet dolgoztak (a KSH 2011 összesítése szerint a saját jogú nyugdíjasok nagyjából csak ötöde dolgozott 40 évet vagy még többet), azok a nettó bér alapú elszámolással jobban járnak. A törvénymódosításra tehát inkább azért volt szükség, hogy a kormány tartani tudja a nyugdíjak értékállóságát. A rendszer hosszú távú fenntarthatóságához ennek semmi köze.

Ennyi volt a reform?

A minisztériumnál arra is rákérdeztünk konkrétan, hogy várható-e a nyugdíjrendszer átalakításában olyan reform, mely a német ún. pontrendszer vagy svéd egyéni számlás modellhez hasonló. Erre tulajdonképpen nem kaptunk választ, csak a fent említett 2012-es módosítással hozakodott elő az EMMI, vagyis nem várható lényegi reform e téren. Korábban úgy lehetett tudni, hogy a kormány a svéd modell bevezetésével kacérkodik, erre a kabinethez közelállónak mondott Századvég egy átfogó és igen hasznos tanulmányt készített. Később az NGM jelentett meg egy "baby boom" tanulmányt, amiből inkább arra lehetett következtetni, hogy a német rendszert preferálná a kormányzat. Jelen állapot szerint azonban a nyugdíjrendszer átalakítása lezárult.

Mi lesz az egykori pénztári befizetésekkel?

Strasbourg árnyékában: nem az a kérdés, kié a pénz
A kötelező pénztártagság lényege az volt, hogy a tagok a nyugdíjjárulék "egy részét" kötelezően egy általuk választott kasszához utalták. A kormány 2010-ben úgy döntött, hogy ez a rendszer túl drága, ezért tulajdonképpen felszámolta: és az addig a pénztáraknak utalt összegeket visszavette - ez eddig nem tulajdonjogi kérdés (kivéve a tagdíj-kiegészítések hozamát), még akkor sem, ha sok tag úgy érezte, az eredetileg nyugdíjra felhalmozott pénzét másra (államadósság-csökkentésre) költötték el. A kormány végül vállalta, hogy minden járulékfizető teljes állami nyugdíjat kap.
Az emberi jogi bíróság ugyanakkor azt nem vizsgálta, hogy a pénztártagoknak úgy kellett meghozniuk döntésüket a pénztártagságról, hogy úgy tudták, amennyiben nem lépnek vissza az állami nyugdíjrendszerbe, "kiírják magukat a társadalombiztosítás rendszeréből" - vagyis hiába fizetnek járulékot az államnak is, onnan egy fillért nem kapnak majd nyugdíj gyanánt. Ezt a kormány jóval azután változtatta meg, hogy a 3,1 millió tag 97%-a úgy döntött, ilyen kényszer hatására inkább visszatér a társadalombiztosítás rendszerébe.

Már korábbi cikkünkből is kiderül, hogy a kormányzat a kötelező magánnyugdíjpénztári tagságot úgy tekinti, mintha az nem is létezett volna. Az EMMI-től azt is megkérdeztük, várható-e, hogy a korábbi pénztártagok jobban járnak majd a nyugdíjindexálásnál, mint azok, akik nem voltak tagok? A minisztérium szerint tagok számláját már le kellett zárni, és "magánnyugdíjpénztárak által kezelt befizetéseiken realizálódott hozam/többlet felhasználásáról visszalépésükkor már dönthettek a tagok". A tárca idézi a strasbourgi emberi jogi bíróság e héten hozott döntését, miszerint a nyugdíjvagyon államosítása nem sértette a tulajdonjogot. A szaktárca ugyanakkor megfeledkezik az alapvető jogok biztosának múlt hét végi megállapításáról, miszerint a tagok a tagdíj-kiegészítésen elért hozamukat nem kapták vissza. Ez pedig már sértheti a magántulajdonhoz fűződő jogot.

Drága volt a pénztári rendszer fenntartása?

Az egyre több tag miatt az államkasszának a magánnyugdíjpénztári rendszer fenntartása meglehetősen drága volt, a tagi befizetéseket ugyanis ellentételeznie kellett a költségvetésnek (vagyis úgy kellett csinálni, mintha a tagok az államkasszába fizették volna be azt, amit valójában a pénztárukhoz).

Az EMMI szerint 2012-ben ez 390 milliárd, idén pedig 430 milliárd forint terhet jelentett volna az államkasszának (összehasonlításul, tavaly az éves deficit volt 607 milliárd, idén 800 milliárd lehet).
Nem mondhatni, hogy a pénztári rendszer tökéletes volt, de nem árt arról sem megfeledkezni, hogy ami most kiadás a költségvetésnek, az később megtérült volna, a tagok nyugdíjának 25%-át ugyanis a kasszák állják/állták volna.

Játszunk a számokkal, hogy érezzük a nagyságrendeket. 2012-ben az állam 2643,2 milliárd forintot költött nyugdíjakra - képzeljük el, hogy ennek a tehernek a negyedétől megszabadul a költségvetés, ha 2012-öt vesszük alapul ez 660 milliárd forint, vagyis az egész éves hiány 110%-a.
Drágaság? A pénztárak vagyonarányosan 0,9%-os költségszinten működhetnek jelenleg, a PSZÁF 2011-es adatai szerint az állami nyugdíjrendszer 2%-os költséggel működik.
A kasszák teljesítményét lehet persze kritizálni, de a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) vizsgálatai eddig sehova nem vezettek, a pénztárak tavaly pedig messze az infláció, sőt 10% felett teljesítettek, nem ritkák a 17-20%-os hozamok sem (ettől függetlenül továbbra is igaz, hogy ezeket a hosszú távú befektetések nehéz a rövid távú eredményeik alapján megítélni, 2011-ben például közel sem teljesítettek ilyen jól).

Örökölhetőek lesznek-e az egyéni nyugdíjszámlák? A hozzátartozók számára a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer a hozzátartozói ellátások rendszerén keresztül nyújt árvaellátást, özvegyi nyugdíjat, szülői nyugdíjat - válaszolta kérdésünkre az EMMI. A felsorolt hozzátartozói ellátásokat az elhunytat megillető nyugellátás összegéből kell megállapítani, s a folyósítás mindaddig tart, amíg a jogosult élethelyzete azt indokolja, pl. amíg az özvegy kiskorúakat nevel, rokkant, az idősek esetében élethosszig, az árvaellátás a nappali tagozaton folytatott tanulmányok tartama alatt az első diploma megszerzéséig. Vagyis a rendszer nem változik.

Túlzás-e a nyugdíjkatasztrófa?

Az elmúlt évtizedben számos vezető politikustól - nem csak Magyarországon - hallhattuk már ezt a kifejezést: nyugdíjkatasztrófa közeleg. Mindez abból adódik, hogy a várható élettartam a világ fejlett országaiban növekszik, az eltartók-eltartottak aránya pedig ennek megfelelően változik: egyre több nyugdíjast kell eltartania a még aktívaknak. Ehhez adódnak hozzá az országspecifikus tényezők.

Így is robbanhat az államadósság

A 65 év felettiek munkaképes korú lakossághoz mért aránya az OECD tagországok körében 2050-re várhatóan a jelenlegi 14,2%-ról, 34%-ra fog emelkedni, amely számos országban jelentős nyomást helyez majd az államháztartásra. Az elöregedő társadalmak termelékenysége csökkenni fog, miközben az államkasszákat a nyugdíjkiadások még jobban megterhelik - írja friss elemzésében a Fitch Ratings. Előrejelzések szerint az elöregedéssel kapcsolatos kiadások az eurózóna országaiban 2050-re elérhetik a GDP átlag 4,1%-át. A kiadások ilyen szintű növekedése hasonló méretű ahhoz, mint amit a pénzügyi válság során, 2008/09-ben láthattunk, jóllehet kevésbé váratlan.
A Fitch szerint az EU-ban az adósság GDP-hez viszonyított átlagos aránya 2020-ig 6,9%-kal, 2050-re pedig 119,4%-kal emelkedhet, megfelelő reformok bevezetése nélkül.

Portugáliában, Olaszországban és Görögországban a nyugdíjrendszer reformja hatékonyan semlegesítette az elöregedés hosszú távú hatásait – jegyzi meg a Fitch. Görögországban – ahol a nyugdíjkorhatárt a várható élettartamhoz kötötték, és befagyasztották a nyugdíjakat – az öregedéssel kapcsolatos költségek 2050-ig várhatóan mindössze 3,2%-kal emelkednek majd, míg Portugáliában mindössze 0,2%-kal.
Ezek a reformok azonban politikailag nehezen kommunikálhatóak, ezért a Fitch is elismeri, hogy meglehetősen nehéz őket bevezetni.

Magyarországon az alacsony termékenységnek és a hosszabbodó élettartamnak köszönhetően a népesség öregedése egyre gyorsul. A 60 évesek és idősebbek létszáma és aránya 1993 óta meghaladja a gyermekkorúakét. Ez a tendencia 20 éve fordult meg, már önmagában intő jel. 2011-ben a lakosság 23%-a, vagyis 2 millió 880 ezer fő volt legalább 60 éves, ez az arány 4 év múlva a Népességtudományi Kutatóintézet szerint eléri a 30%-ot. 2011-ben így is a népesség 29%-a kapott nyugdíjszerű ellátást (számuk 2%-ot csökkent a nyugdíjkassza profiltisztítása után 2010-hez képest).

Magyarországon egy férfi a 65 éves kort betöltve átlagosan 14, egy nő pedig 18 évet várhat - az EU átlag ennél jóval magasabb. Csakhogy Magyarországon a 65 év felett egészségben eltöltött évek száma átlagosan 6 év alatt van (ennél még a román és bolgár adat is jobb), ami különösen nagy teher a társadalombiztosításnak.

Gyorsan öregszik az ország

Bár itthon a várható élettartam alacsonyabb az EU-átlagnál, a termékenység alacsony szintje miatt az öregedés nálunk jóval gyorsabb az európai átlagnál. Magyarországon az öregedési index értéke a rendszerváltáskor még 65% volt, vagyis 10 fiatalra (0-14 éves) 6,5 idős (65 év feletti) jutott, mára ez az arány átfordult: 116,6% volt 2012-ben.

Emelkedett az idősek eltartottsági rátája is, az elmúlt évtizedben 3%-ot, ami mutatja, egyre kisebb számú az aktív korosztály. A nyugdíjkasszát ugyanakkor jobban megterhelik ezek a tendenciák, hiszen a KSH ezeknél a rátáknál a 14 évnék fiatalabb korosztályt arányítja a 65 évnél idősebbek számával. 2011 elején 814 ezer 61 évesnél fiatalabb számára folyósítottak ellátást, számuk egy év alatt 4%-kal nőtt. Ez a korosztály az összes ellátott 28%-át alkotta. Az 1950 után születettek egyharmada (303 ezer fő) korhatár alatti rokkantság jogcímen kapott nyugellátást.

A közelgő sokkhatásokra nem vagyunk felkészülve

A számok azt mutatják, hogy nem túlzás, hogyha azt mondjuk, nyugdíjkatasztrófa közeleg, ennek kivédéséhez pedig időben neki kell állni. Egy átfogó nyugdíjreform, mely biztosabb jövőt nyújthat az elöregedő generációknak - és nem csak a ma nyugdíjasainak - előkészítése és véghez vitele azonban sok idő. A számtalanszor emlegetett svéd modell bevezetése a skandináv országban hosszas előkészítés után is 10 évig tartott. Egy ilyen nagy jellegű átalakítást társadalmi konszenzusnak kell öveznie, hiszen ez rendszerint egyes érdekcsoportok sérelmével jár, de fontos, hogy ne híguljon fel.

Nagyon úgy tűnik, a kezdeti nagy lendület ellenére a magyar kormány egyelőre jegeli a nyugdíjreformot. Egy ilyen szerkezeti átalakításhoz nem is biztos, hogy egy kormányzati ciklus elég. De valamit lépni kell, mert az idő sürget. Magyarország nemcsak azért van hátrányos helyzetben, mert népessége gyorsabban öregszik az európai átlagnál, a bajt tetézi, hogy hamarosan nyugdíjba vonulnak a Ratkó-korszak gyermekei: vagyis évente 150 ezerrel nőhet az öregségi nyugdíjért folyamodók száma. Erre a sokkhatásra sem a költségvetés, sem nyugdíjrendszer nincs felkészülve, a gazdasági kilátásaink ráadásul nem túl rózsásak, miközben 11%-on ragadhat a munkanélküliségi ráta. A magyar nyugdíjrendszer azonban annál nagyobb bajban van, minthogy a gazdaság motorjainak beindításával orvosolni lehessen gondjait. A nyugdíjkassza ciklus eleji profiltisztítása csak tűzoltásra volt elég: a demográfiai folyamatok lefékezésére és kiegyensúlyozására ennél jóval többre van szükség. Valódi reformra.

Válasz

Dorogi László üzente 11 éve

A nyugdíjak értékállósága kizárólag azon múlik, hogy a munkaképesek jövedelem termelő munkát végezhessenek!
Mivel a kormányaink pusztítják a munkahelyeket (1 multi cég munkahely 13-50 millió Ft/fő, de legalább 10 korábban létezett munkahely megszűnését okozza),
ezért nekünk kellene létrehoznunk saját munkavégző rendszerünket,
és ez nem lehetetlen!
MUNKÁT MINDENKINEK!
Segélyt kizárólag a valóban munkaképteleneknek!
Mert a rokkantak többsége "másként" mint eddig, de munkaképes lehetne,
ha egy tisztességes ország
emberséges vezetése hajlandó lenne mindenki számára elősegíteni "a képességei" szerinti munka létrehozhatóságát!
Ez a megoldás elvben nálam van! De egyedül nem megy...

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Kiszámoltuk: robbantottak a magánnyugdíjpénztárak
2013. január 21. Kifizetődő döntés volt magánnyugdíjpénztárban maradni. Tavaly magasan a betéti kamatok felett hízott a tagok pénze. Sokan az inflációnál 10 százalékponttal is több hozamot könyvelhettek el, miközben az állami rendszerben csendben elpárolgott a nyugdíjvagyon.

Tavaly 509 ezer forinttal hízott egy átlagos, 2,65 millió forintos vagyon a legjobban teljesítő magánnyugdíjpénztárban, míg a leggyengébben szereplőnél is 211 ezer forinttal gyarapodhatott az átlagtag pénze. Az Azénpénzem.hu kiszámolta a magánnyugdíjpénztárak 2012-es hozamát. Kiderült: a tagok jó helyen tartották nyugdíjpénzüket. (A hozamokat és a pénztárakról a fontos információkat itt találja.)

A tavalyi teljesítmény után különösen szomorú lehet a tagoknak az OTP Magánnyugdíjpénztár január 1-jén elindult végelszámolása. A növekedési portfólióban ugyanis a szektor legmagasabb, 19,22 százalékos hozamát érte el. A második az Aranykor lett (18,61 százalék), leggyengébben pedig a Budapest (8,57 százalék) szerepelt. A Budapest Nyugdíjpénztárnál érdeklődésünkre elmondták: a viszonylag alacsonyabb hozam oka az, hogy a tavalyi bizonytalan gazdasági környezetben konzervatív, biztonsági befektetési politikát folytatott a pénztár, ami az értékmegőrzést helyezte előtérbe.

A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap vagyonáról, az elért hozamról az előzetes ígértek ellenére csak hozzávetőleg lehet tájékozódni. Annyit viszont tudunk, hogy az államadósság csökkentésére fordított összegek mellett tavaly novemberben 172,4 milliárd forintot innen fizettek ki a Nemzetközi Valutaalapnak törlesztésre. Az egykor átadott háromezer-milliárdos vagyon így már a hatodára csökkenhetett.
A kiegyensúlyozott portfólióban ugyancsak szépen hízott a tagok pénze; az Aranykor 18,83, az OTP 17,75, a Szövetség (Allianz) pedig 17,57 százalékos hozamot ért el, a legkevesebbet, 11,07 százalékot a Budapest hozta. A klasszikus portfólióban az Aranykor 15,62 százalékos hozama lett a legjobb, és a Szövetség 7,97 százaléka a leggyengébb teljesítmény.

A vagyon reálértéken is szépen hízott

A KSH adatai szerint a 12 havi infláció decemberben 5 százalék volt, így minden, még a legkisebb hozamokat teljesítő pénztárakban is jelentős reálhozammal fialtatták a tagok pénzét, sőt a legtöbb helyen magasan az infláció fölött hízott a vagyon. A pénztárakban túlteljesítették a bankbetétek hozamát is. Tavaly átlagosan 6,5 százalékon köthettük le a pénzünket a bankokban, ami a kamatadó után 5,46 százalékos hozamot jelent.

A PSZÁF adatai szerint 72 ezer tag 192 milliárd forintját kezelték a magánnyugdíjpénztárak szeptember végén. (Így az átlagos tagi vagyon 2,65 millió forint.) Az állami rendszerbe átlépett tagok közel 3 ezer milliárd forintjából október végére 673 milliárd forint maradt, egyéni számlás nyilvántartásnak egyelőre nyoma sincs. Így teljesességgel érthetetlen, hogy a magánnyugdíjpénztárak mellett eddig kitartó tagok közül miért nem sietnek másikat választani azok, akiknek a pénztára bedobta a törölközőt, azaz elindította a végelszámolást. Mint megírtuk, az OTP Magánnyugdíjpénztár tagjainak mindössze 11 százaléka lépett már át vagy kérelmezte az átlépést másik pénztárba az év végéig.

Címkék: magánnyugdíjpénztár, OTP Magánnyugdíjpénztár, kiegyensúlyozott portfólió, növekedési portfólió, klasszikus portfólió, Szövetség, Aranykor, Budapest Nyugdíjpénztár

Kapcsolódó anyagok

2013.01.18 - Sok pénz ragadt be az OTP-nél
2012.12.10 - OTP magánnyugdíj: tényleg vége a dalnak
2012.11.23 - OTP Magánnyugdíjpénztár: végelszámolás jöhet
2012.10.09 - Kitagadja magánnyugdíjpénztárát az OTP

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Francsics Marika üzente 2 hónapja

A kismamákat se lehetett volna GYES alatt utcára kitenni!Rengeteg és oly rég óta már a helytelenség kis hazánkban "FELÜLRŐL"....

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Francsics Marika üzente 2 hónapja

Igen !Bizonyos nagyon komoly helyen rendezik...jogilag.,.......

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Fodor Sándor üzente 2 hónapja

Kedves Marika! Az öregségi nyugdíjat nem lehet elvenni, az indokolását meg kell vizsgáltatni, jogi tanácsadáshoz, vagy ügyvédhez kell fordulni.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Francsics Marika üzente 2 hónapja

Sanyi!Köszönjük,hogy benézett hozzánk!NOS!:utolsó élő gyermekünk éhen hal....már lassan....a GYES alatt tettek utcára!!!20 évvel ezelőtt az idén pedig -mert azt gondolta a kormány ezt is megtehetik!!Csináltak egy törvényt a törvénytelenséget végrehajtani!!!-elvették a férjem öregségi nyugdíját!!!!!

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Fodor Sándor üzente 2 hónapja

A nyugdíjkassza egyensúlyban tartása nemcsak a megélhetés nehezítésével, vagyis a nyudgíjasok számának csökkentésével lehetséges. Érzékeny probléma ez, hiszen az itthon maradottak 1/3-a már mindenképpen nyugdíjas. Évtizedek téves gyakorlatát csak lassan lehet korrigálni, mégis érdemes lenne már belekezdeni. A szabályozás egyik kézenfekvő módja a differenciált nyugdíjemelés lehetne, amit egyszer már, ha jól emlékszem 1999-ben, megkísérelt az akkori Fidesz kormányzat.

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu