Honismeret: Mire számítsunk ...- gazdaságunk - hogyan tovább?

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Ez itt az én hazám közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz! Reméljük, hogy csatlakozásod után a Klub oldalainak segítségével sok hasznos információra bukkanhatsz, és a továbbiakban – saját anyagaid feltöltésével – Te is gyarapítod majd a tagság ismereteit.

Üdvözlettel: Margó

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 169 fő
  • Képek - 686 db
  • Videók - 612 db
  • Blogbejegyzések - 1213 db
  • Fórumtémák - 28 db
  • Linkek - 123 db

Üdvözlettel,

Ez itt az én hazám vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Már úton is Orbán újabb levele önnek

  • |
  • Megjelent: 2012.08.15. 17:39|
  • Frissült: 2012.08.15. 17:45

A miniszterelnök most a kormány tízpontos munkahelyvédelmi akciótervéről tájékoztatja a polgárokat.

Már úton is Orbán újabb levele önnek

Megkezdődött a miniszterelnök munkahelyvédelmi akcióról szóló tájékoztató levelének kiküldése, azt szeptember elejéig minden nagykorú állampolgár megkapja - tájékoztatta az MTI-t szerdán a kormányfő sajtóstábját vezető helyettes államtitkár.

Havasi Bertalan közölte: a most zajló nemzeti konzultáció előzetes eredményei arra utalnak, hogy az embereket elsősorban a munkahelyük biztonsága foglalkoztatja. "Ezért kiemelkedően fontos feladata a kormánynak a miniszterelnök által meghirdetett munkahelyvédelmi akció végrehajtása, és természetesen az ennek keretében megnyíló lehetőségekről mielőbb tájékoztatni kell a polgárokat" - olvasható a közleményben.

A helyettes államtitkár tudatta azt is: a miniszterelnöki levél kiküldése a kormányhatározat megjelenése után - e hét elején - azonnal megkezdődött, szeptember elejéig valamennyi nagykorú magyar állampolgár megkapja Orbán Viktor levelét és a munkahelyvédelmi akcióról szóló tájékoztató mellékletet.

Orbán Viktor miniszterelnök július elején jelentette be, hogy a kormány tízpontos munkahelyvédelmi akciótervet hirdet.

A kiküldendő levélben - amelyet a Miniszterelnökség szerdán eljuttatott az MTI-hez - az olvasható: "Az elmúlt két évben mi magyarok sikeresen szálltunk szembe az európai válsággal. Európában egyedülálló módon kimentettük a devizahiteleseket, befagyasztottuk a rezsiköltségeket, megőriztük a nyugdíjak vásárlóértékét, jelentősen emeltük a minimálbért és eközben csökkentettük az államadósságot. Ma már Európa is elismeri, hogy Magyarország jobban teljesít, mint a legtöbb európai állam."

Orbán Viktor a levél mellékletében pontokba foglalva mutatja be, milyen intézkedéseket tervez a kormány a 25 év alattiak, az 55 év felettiek, a munkanélküliek, a kisgyermekes anyák, a képzettséget nem igénylő munkát végzők, a mikrovállalkozások, a 25 fő alatti kisvállalkozások, valamint az évi 500 ezer euró bevétel alatti vállalkozások segítésére.

 

A miniszterelnök ezúttal a munkahelyvédelmi akciótervről kívánja tájékoztatni az embereket.

Az erről szóló határozat a Magyar Közlöny legfrissebb számában jelent meg. Eszerint a közigazgatási és igazságügyi miniszter felel a levelek és a munkvédelmi tervről szóló dokumentumok nyomdai előállításáért, a küldemények összeállításáért és soron kívüli elküldésért. Az adatfeldolgozást ezúttal is a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végzi majd.

Orbán Viktor július elején jelentette be, hogy a kormány tízpontos munkahelyvédelmi akciótervet hirdet. A munkahelyvédelmi terv megvalósítása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló, valamint a kisvállalati adóra vonatkozó törvényjavaslatot a kormány július 10-én nyújtotta be az Országgyűlésnek.

A javaslat hat törvényt módosít, közöttük az áfatörvényt, az adózás rendjéről szóló jogszabályt, illetve a szakképzési hozzájárulásról és a gazdasági társaságokról szóló törvényt. Külön törvényjavaslat szól a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról.

A terv részeként a 25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő munkát végzők esetében a munkáltatói járulékot a felére csökkentik, a 25-nél kevesebb munkavállalót foglalkoztató cégek pedig ezentúl választhatják majd a 16 százalékos kisvállalati adót. A munkahelyvédő intézkedések forrását az elképzelések szerint a tranzakciós illeték kiterjesztéséből teremtik meg.

 

 

 

Egérkéket szülhet Orbán tíz pontja

  • |
  • Megjelent: 2012.07.18. 16:46|
  • Frissült: 2012.07.19. 10:27

A GKI ezzel a fordulattal érzékeltette, milyen minimális hatása lehet a munkahelyvédelmi akciótervnek. Szerintük a program úgy rontja számottevően a költségvetés pozícióját, hogy érdemben nem járul hozzá a foglalkoztatás bővítéséhez.

A mi korábbi becslésünk szerint 400 milliárdba is kerülhet a kormány munkahelyvédelmi akcióterve. A GKI úgy számolt, beleférhet a tervezett 300 milliárdba. De különösebb hatást szerintük nem fog gyakorolni a program végrehajtása. Például azért sem, mert a 300 milliárdos megtakarítás mindössze a céges költségek fél százalékának megfelelő összeg.

GKI: vajúdtak a hegyek

Dióhéjban a következőket tervezi a kormány a már beterjesztett törvényjavaslatok szerint: 100 ezer forint bruttó bérig a 25 év alattiak, az 55 év felettiek és a képzettséget nem igénylő munkát végzők után fizetendő munkáltatói járulékot a felére csökkentené a jövő évtől. A tartósan munkanélküliek alkalmazásánál pedig az első két évben a munkáltatónak nem kellene fizetniük dolgozóik után, a harmadik évben pedig a jelenlegi fele lesz a munkáltatói teher. A gyesről és a gyedről visszatérők után az első két évben 100 ezer Ft bruttó bérig nem kellene majd járulékot fizetni a munkáltatóknak, a harmadik évben pedig csak a jelenlegi felét.

A 6 millió forint alatti árbevételű mikrovállalkozások tételes adózást választhatnak: főállású kisadózó esetében havi 50 ezer forintot, mellékállásban 25 ezer forintot kellene fizetniük. Más terhet (kivéve az iparűzési adó és az áfa) nem kellene viselniük.

A legfeljebb 25 főt alkalmazó cégek a kisvállalatok adóját (kiva) is választhatnák. Itt az adó alapja a kisvállalat nyereségének és az általa foglalkoztatottak bérköltségének összege lenne, mértéke pedig 16 százalék lesz a terv szerint.

Az 500 ezer euró árbevétel alatti vállalkozások csak akkor lennének kötelesek befizetni az áfát, ha nekik azt már kifizették. A cégeknek pedig tőkehelyzetük megítélésénél nem kellene beszámítaniuk a devizaárfolyamok változásából származó veszteségüket. Egyszerűsödne a házipénztárakra vonatkozó adminisztráció is.

Mindenkinek jó lesz?

A beterjesztett törvényjavaslatok – ahogy már megszokhattuk – nem tartalmaztak költség-haszon becslést. Így a kormány bejelentésére kell hagyatkoznunk, miszerint ez mindenkinek jó lesz – így kommentál a GKI. A kormány szerint tömegesen fogják az új adózási típusokat választani a vállalkozások, s összességében jelentősen bővül a foglalkoztatás. Sőt, már a jövő évi GDP növekedése is gyorsulni fog. A GKI Gazdaságkutató Zrt. a meglévő és elérhető adatok alapján megbecsülte a várható, vállalkozások számára elérhető előnyöket, illetve a várható költségvetési kiadásokat.

Közel 1 millió 200 ezer munkavállalóra vonatkoznak, és 200-210 milliárd Ft-tal mérsékelhetik a munkáltatók terheit. Minél több kedvezményezett munkavállalót foglalkoztatnak a cégek, annál nagyobb a nyereség. Ugyanakkor a jellemző magyar vállalati méret mellett a cégenkénti megtakarítás csekély, így érdemben ettől nem várható foglalkoztatásbővülés.

A tartós munkanélküliekre vonatkozó kedvezmény látványos ugyan, de az eddigi példák (Start kártya, átképzési programok) azt jelzik, hogy nem a bérköltség nagysága az elhelyezkedésük gátja. Másrészt már eddig is léteztek az alkalmi munkára vonatkozó, igen kedvező adózási módszerek (napi 500 Ft-tal kiváltható volt a bérek közterhe).

Új vállalkozói adók

Elvben igen nagy hatás várható a kisadózók tételes adójától. A beépített korlátozások azonban (pl. hogy számláik nem írhatók le költségként, 6 millió forint árbevételig alkalmazható) erősen szűkítik az érdekeltek lehetséges körét. 2009-es adatok szerint az egyéni vállalkozók száma 266 ezer fő volt, az átlagos árbevétel már 3 évvel ezelőtt is meghaladta a 7 millió forintot. Ezen belül a főállásúaké (131 ezer fő) 9, a mellékállásúaké (81 ezer fő) 3, a nyugdíjas vállalkozóké (54 ezer fő) 6 millió forint volt. Az egyéni vállalkozók közül 78 ezer veszteséges tevékenységet folytatott, 25-25 ezer vállalkozó pedig nullás bevallást tett vagy átalányadózó volt már akkor is.

Leginkább a mellékállású vállalkozóknak érheti meg a belépés az új rendszerbe, vélik, mivel átlagos árbevételük nem érte el a 3 millió Ft-ot, s a fizetendő évi 300 ezer forint adó nekik kedvező lehet. A tényleges éves megtakarítás azonban vállalkozónként jellemzően 100 ezer forint alatt marad. Inkább az egyszerűbb adminisztráció lehet vonzó számukra. Nagy valószínűséggel a tényleges megtakarítás ebben a körben 15-20 milliárd Ft lehet.

A kisvállalati adó az akcióterv leghomályosabb pontja. A benyújtott javaslat alapján a tb-járulékot is kiváltja más adók és járulékok mellett. Másrészt a pénzügyi vagyon változásához kötődik az adó, ami elvben azt jelentené, hogy minél veszteségesebb egy cég, annál kevesebb tb-járulékot kell fizetnie (miután a veszteség és a személyi jellegű kifizetések összege után kell 16 százalékos adót fizetni).

Ha ésszerűen azt tételezzük fel, hogy a kiva kiváltja a tb-járulékot, és veszteség esetén nullát kell a személyi költségekhez hozzáadni, úgy a vállalkozók 30-35 milliárd forintot nyerhetnek ezzel (a nyereséges cégek 5, a veszteségesek 28 milliárd forintot). A veszteséges cégek vesztesége 2012-ben várhatóan 500 milliárd Ft felett lesz, így nem várható, hogy létszámbővítést hajtsanak végre.

Az akcióterv fenti intézkedései így 260-270 milliárd Ft könnyítést jelentenek. Mivel a kedvezmények nem vonhatók össze (s nem világos, hogy pl. a kivát és a tb-járulék kedvezményeket együttesen is igénybe lehet-e venni), ezért a tényleges hatás ennél valószínűleg kisebb lesz.

Áfa, házipénztár, tőke

Az áfabefizetések új szabályozása javíthatja a kisebb cégek likviditását, de tekintettel arra, hogy a ki nem fizetett alvállalkozói számla áfatartalmát sem lehet majd elszámolni, ezért érdemben csak mérsékelt hatást fog gyakorolni. Becslésük szerint ez a kamatkiadásokon keresztül 10-15 milliárd forint megtakarítást fog jelenteni a cégek egy szűk csoportja számára.

A tőkehelyzetre és a házipénztárra vonatkozó javaslatok nem teremtenek újabb munkahelyeket, és jelentősebb megtakarításokkal sem járnak. Másrészt rontja a cégek átláthatóságát az, hogy a devizaárfolyam-veszteségeket nem számolják el, így jobbnak látszik ezen cégek tőkehelyzete, mint amilyen az a valóságban – teszik hozzá.

Nem lesz érzékelhető hatása

A teljes akcióterv költségvetési hatása így a tervezett 300 milliárd Ft körül lehet az elemzés szerint, vagyis ennyit takaríthatnak meg a cégek. De mivel a cégeknek évente 63-65 ezer milliárd Ft költségük van, s ebből az akcióterv szerint 0,5 százalék (300 milliárd Ft) takarítható meg, a GKI szerint belátható, hogy különösebb hatást nem fog gyakorolni a javaslat.

Különösen azért nem, mert a vállalkozások jövőre telefonadót, tranzakciós (sárgacsekk-) adót stb. fizetnek, miközben az idei adójóváírás-kivezetés és minimálbér-emelés miatti kompenzáció is csökken. Ezek együttesen 150-200 milliárd forint költségnövekedést okoznak számukra. Közben pedig a fogyasztói keresletet mérsékli a mind több termékre kivetett „chips” adó, a különböző – esetenként az átlagos áremelkedést meghaladó – díjemelések (vízdíj, szennyvízdíj, hulladékkezelési díj, helyenként ingatlanadó), illetve a jövedéki termékek (alkohol, dohányáruk) ugrásszerű áremelkedése.

Összességében tehát az akcióterv úgy rontja számottevően a költségvetés pozícióját, hogy érdemben nem járul hozzá a foglalkoztatás bővítéséhez. Azért nem, mert ahhoz kiszámíthatóságra, jogbiztonságra, beruházásokra és főleg hitelességre lenne szükség. Márpedig a miniszterelnök úr szerint ebben nem lesz változás. Így viszont az akcióterv eredményei csak „egérkék” lesznek – borítékolják.

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Katonáné Margit üzente 11 éve

2013. szeptember 17., kedd 7:12 Dzindzisz Sztefan, Napi.hu

Fontos listán lett első Magyarország - mégsincs ok az örömre
Az Európai Unión belül Magyarországon a legmagasabb állami fejlesztésekbe áramló uniós pénz aránya. Áldás ez vagy átok? – erről kérdeztünk meg két szakembert.

A tagállamok által biztosított társfinanszírozással együtt az uniós strukturális alapok az állami beruházások igen jelentős hányadát teszik ki Európában - derül ki egy tavalyi, az EU Tanácsa számára készített jelentésből.
Bár az uniós átlag alig több mint 10 százalék, nem egy ország van, ahol akár 50 százalék felett van ez az arány. Egyébként van miből költeni, hiszen a 2007 és 2013 közötti időszakban összesen 350 milliárd euró állt a tagállamok rendelkezésére a beruházások finanszírozására.

Magyarország azzal, hogy állami beruházások 97 százalékában használt uniós pénzt 2009 és 2011 között, magasan veri a mezőnyt - második helyezett Litvániában 80 százalék alatt volt ez az arány.
A képzeletbeli dobogó legalsó fokát Szlovákia foglalja el, míg a sor másik végén Luxemburgot, Írországot és Hollandiát találjuk alig pár százalékos teljesítménnyel.

Jó alkut kötöttünk, de ennek megvan az ára

Minél gazdagabb egy állam, annál kisebb a költségvetési beruházás súlya, ez jól látszik a sorrenden - kommentálta az adatokat a Napi.hu-nak Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója.
A szakember szerint nem szabad elfelejteni, hogy magyar költségvetési pénz is van a beruházások mögött, így hozzáadva az EU-kasszába való befizetéseket összességében több pénzt költött az állam, mint 2007 előtt.
Molnár véleménye szerint a számok azt mutatják, hogy Magyarországnak igen jó alkut sikerült kötnie, amikor a 2007-13 költségvetésről döntöttek. Az is jól látszik, hogy kinek mekkora volt az elmaradottsága, kinek mennyire volt szüksége ezekre a forrásokra.

Az adatok több szempontból sem kifejezetten jók - mondta érdeklődésünkre Tóth István János, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság-tudományi Intézetének tudományos munkatársa. Véleménye szerint ugyanis azt mutatják a tények, hogy kizárólag az adófizetők pénzéből nem nagyon tud az állam elindítani egy beruházást, ráadásul egy uniós forrásból megvalósult projekt sokkal idő- és pénzigényesebb, elsősorban a jóval nagyobb adminisztrációs kötelezettségek miatt. Ezáltal pedig csökken az állam szabadsága is, hiszen csak olyan célt és olyan rendszerben tud fejleszteni, ami megegyezik az uniós irányelvekkel - fogalmazott Tóth.

Inkább autópályát, mint stadiont

A legfontosabb kérdés ezzel kapcsolatban, hogy jól költjük-e el az így kapott összeget - emelte ki Molnár, aki ezzel kapcsolatban "nem túl optimista".
Mint mondta, az autópályák, vasútvonalak, illetve a szennyvízhálózatok fejlesztése pozitívum, mert "legalább közelítjük az uniós normát", ám a futballstadionok és a különböző fürdők fejlesztései már nem tartoznak a kifejezetten hasznos beruházások közé.

Nagyon nem mindegy, hogy az adott beruházások közül mit választ az aktuális kormány, márpedig jelenleg inkább politikai, nem pedig szakmai alapon döntenek - értett egyet Tóth is. A szakember gyakran hiányolja a beruházások mögötti szakmai tanulmányokat, amelyekből kiderülne, hogy egy-egy fejlesztés milyen pozitív hatásokkal fog járni. Olyan projekteket kellene építeni, ami a legjobban szolgálja az állampolgárok érdekeit, ehhez pedig a jelenleginél jóval nagyobb nyilvánosság kell, hogy lehessen látni, miért éppen az adott beruházás mellett tették le a voksukat a döntéshozók - vélte az MTA tudományos munkatársa.

Szökőkút helyett képzésre kellene költeni

Molnár szerint az is problémát okoz, hogy nagyon szétaprózódtak a beruházások, "a régi időket időzően" szinte minden településre jutott valamilyen fejlesztés, pedig a forrásokat sokkal koncentráltabban kellene elkölteni. Ennek megfelelően a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója az is elképzelhetőnek tartaná, hogy bizonyos fejlettebb megyék ne, vagy alig kapjanak forrásokat, míg a szegényebb megyéket, mint például Baranya, vagy Csongrád az eddiginél sokkal jobban lehetne preferálni.
Ám olyan beruházásokra kell gondolni, melyek előreviszik a települést, tehát nem templomot, szökőkutat kell fejleszteni, hanem az egészségügyet, az infrastruktúrát, az oktatást - és itt nem csak intézményi beruházásokra kell gondolni a szakember szerint, hanem a humánerőforrás fejlesztésére is.
Ám mivel jelenleg ez még nem így van, ezért Molnár szerint félő, hogy később komoly fenntartási gondokkal kell majd szembenézniük a településeknek.

Az oktatás fontosságát Tóth is kiemelte, mondván számos mintát látni arra világszerte, hogy a tanításba fektetett pénz megtérül. Ezt támasztja alá többek közt Finnország példája, illetve több amerikai kutatás is, amely szerint a gyerekkori oktatásnak, az óvónőképzésnek, illetve a szektorban dolgozók béremelésének van a legnagyobb hozadéka egy ország számára.
A szakember legalább ennyire lényegesnek nevezte az infrastruktúra fejlesztéseket, mint mondta egy közgazdász számára az alacsonyabb rendű utak építése mindig fontos, hiszen itt tud a munkaerő eljutni a munkaerőpiacra.
Jelenleg valakinek hiába van szakmája egy faluban, ha másfél -/ 3/ órába telik eljutni a munkahelyére, akkor a benzin és minden egyéb költséggel számolva már nem fogja megérni neki elfogadni azt - mondta Tóth, aki szerint amíg például Hollandiában senkinek sem okoz gondot, hogy naponta akár 130 kilométeres távokat tegyen meg a munkahelyére, addig itthon Székesfehérvárról csak nehézkesen lehet elfogadni a feleekkora távolságra lévő fővárosi állást.

Kapcsolódó cikkek

Így gyorsulhat a magyar GDP-növekedés Varga szerint

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Magyarország rábólintott a brüsszeli büntetésre
MTI|Origo| 2013. 09. 09., 13:17|
Címkék:Lázár János, uniós támogatás, pályázatok, NFÜ

Tizenhárom leállított operatív programot indíthatnak újra napokon belül - ígérte Johannes Hahn uniós biztos, miután Lázár Jánossal tárgyalt. Magyarország elfogadta a brüsszeli büntetést, amely ötszázalékos lesz. A 69-75 milliárd forint bírság nem vész el, de kevés az idő újra kiírni.

Napokon belül elindulhatnak a kifizetések a leállított operatív programokban - közölte Johannes Hahn regionális politikáért felelős uniós biztos. Lázár János államtitkár, aki augusztusban vette át a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) irányítását hétfőn Brüsszelben tárgyalt az uniós biztossal.

Hahn közölte, hogy Magyarország elfogadta a bizottság korrekciós javaslatát, amire azért volt szükség, mert egyes korábbi, már elszámolt szerződéseknél hiányosságokat találtak. Lázár János augusztus közepén jelentette be, hogy 500-600 milliárd forintnyi uniós támogatás került veszélybe azért, mert Brüsszel tizenhárom operatív programban leállította a kifizetéseket.

Lázár János bejelentette, hogy ötszázalékos lesz a bírság - ezt brüsszeli nyelven korrekciónak nevezik. Johannes Hahn hangsúlyozta, hogy Magyarország ezt a pénzt nem veszíti el, ha év végéig megfelelően el tudja költeni. Ez szerinte az Európai Bizottságnak is érdeke.

A korrekció oka, hogy számos infrastrukturális pályázat esetében a kivitelezőkkel szembeni elvárás volt a magyar kamarai regisztráció és a magyar nyelvtudás, ami az Európai Bizottság szerint versenykorlátozó diszkrimináció. A 75 milliárd forint körüli összeg azt is jelzi, hogy milyen széles körben elterjedt gyakorlatról van szó: a problémás projektek összesített támogatása ez alapján 1500 milliárd forint körül lehet.

Lázár János kijelentette, alig kapta meg feladatul az uniós források elosztásának felügyeletét, rögtön egy olyan üggyel kellett kezdenie, amely magyar szempontból az idén lejáró uniós költségvetési ciklus legnagyobb pénzügyi problémája. "Sikeresek voltunk, tisztességes megállapodás született" - mondta. Szerinte elsősorban azért siker az 5 százalékos arány, mert ez a 230-250 millió eurós korrekció 2 milliárd eurót mozdít meg a magyar gazdaságban azzal, hogy az érintett 10 operatív programban újraindulhatnak a kifizetések.

Eleve 5 százalék lett volna

Johannes Hahn a tájékoztatón azt mondta, efféle problémák viszonylag gyakran előfordulnak, a kifizetések felfüggesztése szinte napi gyakorlat. Az idén, például, 28 ország 100 programjával fordult ez elő. Szinte minden programban van valamekkora korrekció, a mértéke 2 és 100 százalék között változik - tette hozzá egy kérdésre válaszolva.
Lázár János elismerte, a 2 százalékkal lett volna a leginkább elégedett, de emlékeztetett rá, hogy "az eredeti hírek 25 százalékról szóltak". Ezt azonban legfeljebb abból lehetett csak gondolni, hogy egy hasonló esetben Romániát valóban 25 százalékos korrekcióval sújtotta az Európai Bizottság. Mint Johannes Hahn szavaiból kiderült, a magyar ügyben a bizottság javaslata eleve 5 százalék volt.
A múlt héten Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztési programokért felelős helyettes államtitkára is a problémás projektek támogatási összegének 5-10 százalékát kitevő korrekciót valószínűsített.
Hahn jól előkészített találkozónak nevezte a megbeszélést, mondván, még korábban is sikerült azt befejezni, mint előzetesen gondolták. "Mi nem pénzt akarunk spórolni az EU-nak, épp ellenkezőleg, az a célunk, hogy az utolsó centig el lehessen költeni a forrásokat" - magyarázta az osztrák biztos, akit Lázár "Magyarország régi barátjának” nevezett. Megjegyezte ugyanakkor, az utóbbi időben nem emlékeztették eleget Hahnt erre a barátságra, de mostantól ő majd gyakrabban fog járni Brüsszelbe, hogy ezt megtegye. "Ilyen értelemben ez a mai megegyezés egy befektetés" - mondta az államtitkár.

Rajtunk múlik

Lázár többször elmondta, hogy noha ezt a 75 milliárd forintot az EU a mostani megállapodás értelmében nem fizeti ki - ezért a magyar költségvetésnek kell kipótolnia -, de a pénz mégsem veszik el Magyarország számára, hiszen a ciklusból hátra lévő időben újra megpályázható. Arra azonban, hogy ilyen rövid idő alatt sikerül is lekötni, nem lehet mérget venni.

Hogy mennyire nem, az is mutatja, hogy számos, már futó projekt jelentős csúszásban van, erről is beszélt Lázár János a tájékoztatón. Emiatt 5-600 milliárd forintnyi uniós támogatás van veszélyben. A kormány ezért azt tervezi, hogy ha állami szervnek felróható okból forrást veszít az ország, akkor az adott szervezet következő évi költségvetési támogatása annyival csökkenni fog. Ha egy önkormányzat nem képes tartani a határidőket, ott pedig közbelép az állam, és maga bonyolítja le a beruházást. "Most már rajtunk múlik, hogy ne legyen forrásvesztés" - mondta az államtitkár.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Vállalkozói Világ
Címkék: GKI, felmérés,

2013.09.02 09:11:00 - MTI

GKI: "befagyott" a gazdaság

A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint a bruttó hazai termék (GDP) tavalyi és idei első félévi visszaesését a második félévben minimális, 0,5 százalékos növekedés követi, és az év egészében is csak 0,3 százalékos növekedés várható - közölte a gazdaságkutató legfrissebb előrejelzésében az MTI-vel.
A GKI szerint a növekedés csak a növénytermelés jelentős emelkedésének, a tavalyi nagyon kedvezőtlen időjárással szemben idén kedvezőbben alakuló természeti feltételeknek lesz az eredménye. A többi ágazat, és a fogyasztás, illetve a beruházás is nagyjából stagnál. A kormányzati lépések - például a rezsicsökkentés, a devizahitelek várható kivezetése - elsősorban a lakosság közérzetének javítására irányulnak, s nemhogy nem javítják, de kifejezetten rontják a növekedés esélyét - mutat rá a GKI.

A gazdaságkutató 2013 egészére 2,2 százalékos inflációt vár. A rezsicsökkentés mérsékli, az újabb és újabb adók - telefonadó, közműadó, e-útdíj, tranzakciós illeték, megemelt hatósági dohány-árrés - begyűrűzése pedig növeli az áremelkedés ütemét. A hazai infláció erőltetett leszorításával sikerült elérni az EU átlagát, de fenntarthatatlanul, és rengeteg káros mellékhatással - teszik hozzá.

A monetáris tanács célja az alapkamat csökkentése, a folyamat fenntartása érdekében immár kisebb lépésekkel. A forint erőteljes, 310-320 fölé gyengülése esetén a kamatcsökkentési periódus vélhetően le fog állni, sőt tartósan kedvezőtlen nemzetközi pénzpiaci helyzet esetén kamatemelés is bekövetkezhet - fogalmaznak.

Az államháztartási hiány a GKI szerint az idén magasabb lesz a 2,7 százalékos célnál, de 3 százalék környékén marad. Az államadósság rátája 2013 végén a GDP 79-80 százaléka körül lesz, az idei változás előjelét az új devizakötvények kibocsátásának ütemezése, a kincstári tartalék nagysága és a forint év végi árfolyama dönti el - állapítja meg a GKI.

Emlékeztetnek: Magyarországon az első negyedévi GDP-visszaesést a második negyedévben 0,2 százalékos növekedés követte. Az EU átlagához viszonyítva ez kedvező, mivel ott még a második negyedévben is 0,2 százalékos volt a visszaesés, de jóval elmarad az 1 százalék körüli lengyel, román és szlovák, s különösen a balti dinamikától. Az idei év első félévében a mezőgazdaságon kívül szinte csak az építőipar termelése emelkedett. Ugyanakkor az első hat hónapban még visszaeső iparban az európai konjunktúra javulásával szerény élénkülés remélhető. Az első félévben az ipar belföldi értékesítése 4 százalékkal csökkent, a kivitele viszont 1,4 százalékkal nőtt.

Az év első felében a teljes magyar árukivitel is alig emelkedett - júniusban egyenesen csökkent -, ráadásul Cseh- és Horvátországtól eltekintve messze elmaradt a régióra jellemzőtől. A beruházások a második negyedévben már emelkedtek, de a feldolgozóiparban csökkentek. A kiskereskedelmi forgalom tavaszi élénkülése egyelőre átmenetinek bizonyult, az év egészében azonban a reálkeresetek közel 1,5 százalékos emelkedése hatására elérhető lesz a tavalyi szint. A lakosság megtakarítási hajlandósága továbbra is magas, hitelállománya csökkenő.

A foglalkoztatás az első félévben az öt főnél nagyobb cégeknél és a költségvetési szférában összességében 0,2 százalékkal mérséklődött. Ez az üzleti szektor romló foglalkoztatási képességének a következménye, a közmunkások száma ugyanis emelkedett, az e nélkül számolt költségvetési szektor létszáma pedig stagnált. Ugyanakkor a KSH lakossági felmérése szerint 1,5 százalékkal emelkedett a valamiféle munkát végzők aránya. A munkanélküliség a több nyári munkaalkalom mellett a közmunka kiterjesztése, valamint a külföldi és szürke munkavállalás terjedése miatt csökken a GKI szerint.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Varga: stadion lesz és újabb adóemelések
Zsiborás Gergő, 2013. június 17., 11:00
Privátbankár

Váratlanul sajtótájékoztatót hívott össze Varga Mihály: megemelik a telefonadót, a tranzakciós illetéket, de a stadionépítésekről nem mond le a kormány.

Varga Mihály bejelentette, hogy a tranzakciós illeték kulcsa 0,3 százalékról 0,6-ra emelkedik a készpénzfelvételnél. Eltörlik a 6000 forintos felső határt, ez csak a számlák közti utalásnál marad meg, de a kulcs mértéke ott 0,2 százalékról 0,3-ra nő majd. A kormány a hétvégén erről tárgyalt a Bankszövetséggel is. A tranzakciós illetékből időarányosan 17% folyt be a költségvetésbe, a várt 42% helyett - mondta Varga.

Több adónemet is emelnek
Pénteken még a büdzsé mozgásteréről beszélt Orbán Nyilvánvaló, hogy az Unió is meg fogja változtatni az álláspontját a következő félévben: nekünk rossz gazdasági évet jósoltak, miközben Magyarország jól teljesít; a gazdaság növekedése jóval nagyobb lesz, mint amit sokan vártak, akár meg is haladhatja a kormány előrejelzését - mondta pénteken a miniszterelnök.
Orbán Viktor szerint ez azt jelenti, hogy van a költségvetésben mozgástér, de ez alapján csak a második negyedév adatainak, eredményeinek függvényében hoz új döntéseket a kormány. Részletek >>

A megemelt adóról Varga azt mondta, nem számít arra, hogy a megemelt adókat a fogyasztókra terhelik a pénzintézetek, mert komoly verseny van közöttük. Szerinte ugyanez volt a helyzet év elején is, bár a PSZÁF februári jelentése szerint 164 pénzintézetből csak 10 nem hárította át az illetéket a fogyasztókra.

A vállalkozásokat terhelő telefonadó 2 forint helyett 3 forintra emelkedik, a felső korlátot itt 2500 forintról 5000-re emelik. A magánszemélyek adóterhe marad 2 forint, mint eddig.

A kormányszóvivő egy elmúltnyolcévezés után azt mondta, mindezekre a döntésekre azért van szükség, hogy a túlzotthiány-eljárásból kikerülő Magyarország ne jusson Málta sorsára, vagyis hogy ne induljon meg újra ellenünk az eljárás. Varga Mihály szerint az infláció alacsonyabb lesz, mint azt várták, és ez kedvezőtlenül érinti a költségvetést, főleg a fogyasztást terhelő adókat.

Emelik a bányajáradékot is, 12 százalékról 16-ra. Új intézkedés az is, hogy az egészségügyi hozzájárulást kiterjeszti a kormány a kamatokra is.

A stadionépítések folytatódnak

A korábban bejelentett Varga-csomag második lépcsőjét, a nagy beruházások finanszírozását is újrahangolják, létrehoznak egy beruházási alapot, melyből ezeket tovább folytathatják. Ez azt jelenti, hogy az adóemelések mellett a kormány nem hajlandó lemondani a stadionépítésekről és a Kossuth tér felújításáról sem. Ezekről korábban Varga Mihály azt mondta, hogy csak abban az esetben folytatódhatnak, ha nem a költségvetés folyó kiadásait terhelik. Stadion épül jelenleg Debrecenben, épül az új FTC-pálya és több mint 100 milliárdot vihet el az olimpiai központ kialakítása és a Puskás-stadion újraépítése.

A Kossuth tér felújítása a zárolások ellenére sem áll le.

A bejelentett döntéseknek megfelelően módosítják a költségvetést, idén immár ötödször. Ebbe már a reklámadó is bekerül, de erről részleteket nem árult el Varga. Az ezzel kapcsolatos egyeztetéseket ugyanis Lázár János vezeti. Az adóintézkedések augusztus elsejétől léphetnek hatályba.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Még örülhetnénk is neki, ha ez a deficit csökkentés nem a kisemberek bőrére ment volna, hanem a gazdasági növekedésünk tette volna lehetővé. De erről szó sincs, sőt: "...a növekedési kilátások nagyrészt változatlanok maradtak. Összességében Magyarország gazdasági növekedési potenciálja rendkívül gyenge és a kilátások az előző ajánlás időpontjában vázolthoz képest némileg kedvezőtlenebbé váltak." -idéztem a cikkből. Margó

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

Itt a hivatalos bejelentés: 9 év után elengedi Magyarországot Brüsszel (frissítve)
2013. május 29., 14:25
Privátbankár
Hivatalos: a Bizottság azt javasolja a pénzügyminiszterek tanácsának, szüntesse meg a túlzottdeficit-eljárást Magyarország ellen. A Varga-csomag után már elhiszik, hogy 3 százalék alatt lesz a deficit - de azért tündérmeséről kár lenne beszélni.

A közzétett rövid indoklás szerint Magyarországon 2012-ben a GDP-arányos deficit 1,9 százalékra csökkent - ez a Bizottság szerint a csökkenésből 0,75 százalékpont egyszeri intézkedéseknek köszönhető.

A konvergenciaprogramban 2,7 százalékos GDP-arányos hiányt vázolt fel Magyarország 2013-ra és 2014-re is - a Bizottság tavaszi előrejelzése azonban 3 illetve 3,3 százalékos hiányt prognosztizált. Az ezután bejelentett kormányzati intézkedések a hiányt a Bizottság szerint további 0,3 illetve 0,7 százalékponttal csökkentik. Ennek megfelelően 2013-ra immár 2,7 százalékos hiányt vár a Bizottság, 2014-re pedig 2,9 százalékos GDP-arányos deficittel számolnak - ezzel a következő 2 évben is teljesülhet a 3 százalék alatti hiánycél.

9 év a szégyenpadon Sokáig fennálló rekord lehet, amit Magyarország eddig fel tud mutatni a hiányeljárásban, az egyetlen tagállam vagyunk, akik ellen 9 éve folyik az eljárás. Egy éve az unortodox gazdaságpolitika jól láthatóan az EDP-ből való kikerülést tűzte zászlajára, szinte mindent, így a gazdasági növekedést is beáldozott ezért.

...
Azért ez nem tündérmese

A Bizottság szerint a hiánynak a GDP 3%-a alá történő csökkentését célzó új korrekciós intézkedések május 13-i elfogadása óta a növekedési kilátások nagyrészt változatlanok maradtak. Bár a 2013 első negyedévére vonatkozóan bejelentett adatok rövid távon növelik a Bizottság 2013. tavaszi előrejelzésével összefüggő, felfelé irányuló kockázatokat, a korrekciós intézkedések – elsősorban 2014-ben – az ellenkező irányba hatnak - írják.

"Összességében Magyarország gazdasági növekedési potenciálja rendkívül gyenge és a kilátások az előző ajánlás időpontjában vázolthoz képest némileg kedvezőtlenebbé váltak. Ugyanakkor a kibocsátási rés erősen negatív (jelenleg körülbelül a GDP –4 %-a) és az előrejelzés időtávjában, vagyis 2014-ig várhatóan csak csekély mértékben javul" - olvasható a Bizottság elemzésében.

Még négy tagállam örülhet

Magyarország mellett Lettország, Litvánia, Olaszország és Románia is kikerül a túlzottdeficit-eljárást alól.

A Bizottság javaslata alapján Málta ellen túlzottdeficit-eljárás indul. Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Portugália, Spanyolország és Szlovénia esetében meghosszabbítják a túlzott mértékű deficit elfogadható szintre történő lefaragásának a határidejét.

Válasz

Egyed Józsefné üzente 11 éve

2013.02.14 10:21:00 - MTI
Közel három százalékkal csökkent a GDP

Magyarország bruttó hazai terméke (GDP) 2012 negyedik negyedévében 2,7 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A gazdaság teljesítménye 2012-ben 1,7 százalékkal volt kisebb, mint az előző évben - közölte csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) korlátozott információs bázisra épülő gyorsbecslése alapján
Az előző negyedévhez képest 0,9 százalékkal csökkent a gazdaság teljesítménye a múlt év negyedik negyedévében.

Londoni elemzők a negyedik negyedévre 1,8-2,8 százalékos GDP-visszaeséssel, a múlt év egészére pedig 1,5 százalékos csökkenéssel számoltak.

A GDP-ben összesen hatszázalékos súllyal szereplő információ, kommunikáció, valamint a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás teljesítménye nőtt, a 22 százalékos súllyal rendelkező ipar, valamint a 3-4 százalékos súlyú építőipar és mezőgazdaság teljesítménye esett - mondta Pozsonyi Pál. A KSH főosztályvezetője megjegyezte, hogy az agrárszféra teljesítménye a harmadik negyedévben 20 százalékkal csökkent, és a gyorsbecslés szerint hasonló visszaesés volt a negyedik negyedévben is.

Az ipari termelés is 0,1 százalékkal csökkent a harmadik negyedévben, a negyedik negyedévben ennél is gyengébb teljesítményt produkált az ipar - közölte Pozsonyi Pál. A főosztályvezető hozzátette azt is, hogy a külkereskedelmi forgalom is némileg visszaesett a múlt év utolsó hónapjában, és a kiskereskedelmi forgalom is zsugorodott a múlt év utolsó negyedévében az egy évvel korábbihoz képest.

A KSH megjegyzi, hogy a becslés korlátozott információs bázisra épül, így a végleges adatok a gyorsbecslésben közöltektől eltérhetnek.

A gazdaság visszaesése a negyedik negyedévben felgyorsult a harmadik negyedévi 0,4 és a második negyedévi 0,5 százalékos GDP-csökkenés után. A hozzáadott érték első negyedévi 1,0 százalékos csökkenése volt a legnagyobb hanyatlás az elmúlt év során. A magyar gazdaság a múlt év második negyedévétől technikai recesszióban van, miután két egymást követő negyedévben csökkent a gazdasági teljesítmény.

Éves összehasonlításban a múlt év minden negyedévében kisebb volt a bruttó hazai termék reálértéke, mint egy évvel korábban.

A most közölt 2,7 százalékos GDP csökkenésnél nagyobbat legutóbb 2009 negyedik negyedévében regisztrált a KSH, akkor a bruttó hazai termék 4,4 százalékkal zuhant.

A tavalyi 1,7 százalékos csökkenés előtt 2011-ben még 1,6, 2010-ben 1,3 százalékos volt a GDP növekedése a 2009-es 6,8 százalékos zuhanás után.

/Mit gondoltok, van még hely a béka feneke alatt???? Margó/

Válasz

Egyed Józsefné üzente 12 éve

"...a voksolást megelőzően azonban „érdemes lehiggadni egy fél órára", és „a családi asztal mellett végiggondolni", hogy ki áll az emberek oldalán – fogalmazott Lázár János. "
Na igen, ez a lényeg!!!

Válasz

Egyed Józsefné üzente 12 éve

Júniustól csökkenne tovább a rezsi

Megjelent: 2013.02.01. 08:02|

A kormány tervei szerint év közepétől faragnának le 10 százalékot a víz- és csatorna-, valamint a szemétszállítási díjakból.

2014 nyarára az áram és a gáz árának legalább 30 százalékkal kell csökkennie – mondta Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár Algyőn, a faluházban rendezett fórumon 150 fős hallgatóság előtt.

A kormány jelenleg azon dolgozik, hogy 2013. június 1-jével a víz- és csatornadíj, továbbá a szemétszállítás költsége minimum 10 százalékkal mérséklődjön – közölte a politikus.

Kifejtette, 2010-ben emberek milliói megkérdőjelezhetetlenül arra szavaztak, hogy a rendszerváltás időszakát le kell zárni, valami újra van szükség.

A keretek meghatározása mára lezárult, a megtett lépések meghozzák a gyümölcsüket. Mindez azonban nem sokat ér, ha a társadalmi depressziót, az elszegényedést a kormányzat nem tudja visszafordítani – hangsúlyozta Lázár János.

A kormánynak a következő két évben azon kell dolgoznia, hogy a nyugdíjak és keresetek vásárlóereje növekedjen – jelentette ki az államtitkár.

A politikus szerint ma Magyarországon az az igazi nagy társadalmi kérdés, ki fizesse vissza az állam által korábban fölvett és fölélt pénzt, az adósságot. Az EU és az IMF azt mondja, mindenki fizessen, a legszegényebb munkás és nyugdíjas is. A magyar társadalom nem terhelhető tovább. A kormánynak világosan el kellett döntenie, kinek az oldalán áll, az itt élő embereknek próbál segíteni, vagy a könnyebb utat választva jóban van a pénzintézetekkel, kereskedőházakkal, az áram- és gázszolgáltatókkal.

Hozzátette: két választás között „természetes a rebellió", a voksolást megelőzően azonban „érdemes lehiggadni egy fél órára", és „a családi asztal mellett végiggondolni", hogy ki áll az emberek oldalán – fogalmazott Lázár János.

Forrás: MTI
Cimkék: rezsi, rezsi csökkentés

Válasz

Egyed Józsefné üzente 12 éve

"Orbán Viktor az előadását követő sajtóbeszélgetésen. Hangsúlyozta, hogy Magyarország nem kölcsönt akar az IMF-től, mert arra nincs szüksége, hiszen a piacról kívánja finanszírozni magát" -mondta Orbán. /lényegesen magasabb kamatokkal - mondom én/

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu